Wpływ wyborów parlamentarnych na handel spożywczy, przeobrażenia branży retail spowodowane cyfryzacją, zmieniająca się struktura rynku detalicznego w Polsce - to tylko niektóre tematy, jakie poruszamy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" (nr 5/2023). W magazynie znajdziecie również wywiady z Karoliną Tarnawską, dyrektor w Grupie Pepco, Agnieszką Cebulską, szefową Bolt Food w Polsce oraz Marcinem Zimnickim, członkiem zarządu Exorigo-Upos.
O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W wywiadzie numeru Karolina Tarnawska, global indirect procurement director w Grupie Pepco opowiedziała Łukaszowi Stępniakowi m.in. o wyzwaniach ostatnich lat, przeobrażeniach dyskontowej sieci, współpracy z dostawcami, dywersyfikacji produkcji i skracaniu łańcucha dostaw, oraz o tym, co przyniesie bliska i nieco bardziej odległa przyszłość.
- Obszerny moduł poświęciliśmy zarządzonym na 15 października wyborom do Sejmu i Senatu. Paweł Jachowski przeanalizował, dlaczego będą to ważne wybory dla handlu i to bez względu na to, któremu obozowi politycznemu uda się po nich utworzyć rząd. Przyjrzał się obietnicom wyborczym (również tym, które... nie zostały wypowiedziane) oraz opisał potencjalne scenariusze.
- Tematem numeru jest cyfryzacja, której różnorakim aspektom poświęciliśmy aż osiem artykułów. W tekście przewodnim Łukasz Rawa zastanawia się, na jakim etapie procesu cyfryzacji są obecnie firmy handlowe w Polsce oraz spekuluje, co przyniesie rewolucja związana ze sztuczną inteligencją.
- Michał Kokoszkiewicz tłumaczy, że dane o konsumencie to jeden z podstawowych "surowców", którym sieci handlowe i sklepy internetowe muszą dysponować, aby poprawiać rentowność swoich biznesów. Nie wystarczy jedynie posiadanie tych danych, potrzebne jest coś więcej.
- Zwróciliśmy także uwagę na problem cyberbezpieczeństwa i wyzwania - również te mniej oczywiste - jakie pojawiają się w tym obszarze dla firm z branży retail. Swoją drogą, wiedzieliście, że ubiegłym roku aż 58 proc. firm w Polsce odnotowało przynajmniej jeden incydent polegający na naruszeniu bezpieczeństwa? Więcej na ten temat przeczytacie w artykule Magdy Głowackiej.
- O tym, jak ważne są inwestycje w technologie w handlu, rozmawialiśmy z Marcinem Zimnickim, dyrektorem Retail Technology Hub i członkiem zarządu Exorigo-Upos.
- Pozostałe teksty o cyfryzacji poświęciliśmy takim zagadnieniom, jak przenoszenie się sprzedawców detalicznych do chmury, korzyści wynikające z używania zaawansowanego oprogramowania do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) oraz efektywne wdrażanie systemu ERP w organizacji.
- "Nie wierzę w drony" - mówi Agnieszka Cebulska, szefowa Bolt Food w Polsce. Menedżerka w udzielonym nam wywiadzie przekonuje natomiast, że za jakiś czas roboty będą dowozić do klientów zamówione dania, przygotowane... również przez roboty.
- Producenci żywności, artykułów chemicznych i kosmetyków od dawna inwestują w stacjonarne sklepy bądź stoiska firmowe. Ostatnio popularność wśród nich zyskuje wielokanałowy model sprzedaży, wykorzystujący również własne sklepy internetowe oraz platformy zakupowe prowadzone przez zewnętrznych operatorów. Jakie są tego przyczyny i... co dalej? Odpowiedzi znajdziecie w naszym artykule.
- Czym jest foodvenience? Niezależnie od tego, czy wiecie, czy nie wiecie, zachęcamy do lektury tekstu będącego case study nowoczesnego konceptu 1Minute SmaczneGo!, łączącego sprzedaż detaliczną z szeroką ofertą gastronomiczną.
- E-commerce zmienia rynek beauty - przekonuje Katarzyna Bochner i udowadnia w obszernej analizie, jak mocno zmienił się handel kosmetykami przez internet w Polsce od czasów przedpandemicznych. Dziś obecni w kanale online chcą być praktycznie wszyscy.
- Franczyza w ostatnich latach rozrosła się w Polsce tak bardzo, że ma dziś fundamentalne znaczenie dla ekonomicznej kondycji kraju. Co jednak przyniesie przyszłość dla ponad 1350 systemów franczyzowych funkcjonujących w Polsce? Czy franczyzodawcy, a może również franczyzobiorcy, mają się czego obawiać? Temat przeanalizowany został przez Konrada Kaszubę.
- Na rynku pracy jest i będzie coraz więcej kobiet po 50. roku życia. Najwyższa pora, by firmy się ogarnęły i zaczęły tworzyć kulturę przyjazną kobietom w okresie menopauzy. Magdalena Stosio-Róg tłumaczy, że jest to szczególnie ważne w branży handlowej, gdzie kobiety stanowią aż 70-80 proc. zatrudnionych.
- Nadchodzi era nie tylko zeroemisyjnych sklepów, ale też zeroemisyjnych firm handlowych. Przyjrzeliśmy się inwestycjom sieci w "zielone" projekty. Jest ich nadzwyczaj dużo, co cieszy!
- W czasie kryzysu kosztów życia, na rynku produktów ekologicznych pojawiły się turbulencje. Czy to tylko chwilowe zawirowanie, czy może problem jest poważniejszy? Spróbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, co dalej z tą kategorią.
- Zmieniają się oczekiwania konsumentów w stosunku do firm zajmujących się produkcją oraz sprzedażą kosmetyków. Klienci traktują siebie, swoje potrzeby i pieniądze poważnie, i tak chcą też być traktowani przez właścicieli sklepów oraz marek. Agata Grysiak podpowiada firmom, jak dostosować się do nowych wymagań.
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Co zostanie z handlu po starciu tytanów? Michał Sadecki, właściciel MSL Consulting prognozuje, że tegoroczna jesień może na zawsze zmienić krajobraz i strukturę rynku detalicznego w Polsce - i wcale nie nawiązuje tutaj do wyborów parlamentarnych
- Emil Waszkowski, head of strategy w Future Mind, omawia zastosowania generatywnej AI (czyli takich rozwiązań, jak np. ChatGPT) w branży handlowej
- Michał Klimczak, head of mobile w Future Mind, tłumaczy, czy sztuczna inteligencja jest bardziej zagrożeniem, czy jednak szansą dla handlu w Polsce, oraz wyjaśnia, dlaczego osoby decyzyjne w branży powinny się otaczać doradcami o dogłębnej wiedzy w temacie AI (lub samodzielnie nabyć takie kompetencje)
- Karolina Szałas, senior analyst w PMR, przygląda się rynkowi kosmetyków w stacjonarnych sklepach drogeryjno-kosmetycznych i prognozuje, co przyniesie przyszłość
- Zmianom w kategoriach kawy i herbaty przyjrzała się Paula Wicik, młodsza konsultantka w Consumer Panel Services GfK
- Czy sprzedaż czekolad wzrośnie w tym roku nie tylko pod względem wartości, ale i wolumenu? Tę kategorię przeanalizowała Maria W. Kowalska, senior insight analyst w NielsenIQ
- Sprzedaż (wolumenowa) wódek czystych tąpnęła; czy ratunkiem mogą okazać się warianty kolorowe? Sprawie przyjrzał się Roman Szymanda, menedżer ds. rozwoju produktu w CMR
- Marek Kempka, head of customer experience and innovation w IQS, przeanalizował kluczowe czynniki mające wpływ na zadowolenie klientów z zakupów. Sprawdź, czy na tej liście pojawiły się niespodzianki.
- Arkadiusz Kawa z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego w artykule z cyklu "Kawa na ladę" opisał czającą się za rogiem rewolucję w branży kurierskiej. Rewolucję, której głównym narzędziem jest... rower
- W felietonie Konrada Kaszuby przeczytacie o dziwnych manewrach sieci handlowych powiązanych z jednym z najpopularniejszych rankingów koszyków zakupowych
- Ponadto podsumowaliśmy galę wieńczącą tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego. Przedstawiciele ponad 60 czołowych sieci handlowych i sklepów internetowych ocenili sprzedażowy potencjał kilkuset nowości
Zachęcamy do lektury!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.