Zielona transformacja handlu i przemysłu spożywczego, zwyczaje zakupowe młodych Polaków, konsolidacja handlu detalicznego i hurtowego, cyfrowa transformacja Dino - to tylko niektóre tematy, jakie poruszamy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" (nr 4/2023). W magazynie znajdziecie również wywiady z Robertem Rękasem, prezesem Lewiatan Holding, prof. Konradem Raczkowskim, Mateuszem Hilgnerem z Amazon Polska, Michałem Siwkiem z BNP Paribas oraz Mikołajem Makłowiczem ze spółki Makłowicz i Synowie.
O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W wywiadzie numeru Robert Rękas, prezes sieci Lewiatan opowiedział o największych wyzwaniach, z jakimi mierzy się obecnie branża handlowa w Polsce. Szef Lewiatana zdradził także Pawłowi Jachowskiemu szczegóły nowej strategii sieci, rozpisanej na lata 2023-2025. Przeczytajcie wywiad by dowiedzieć się, co będzie źródłem wzrostu Lewiatana i jakie cele zrealizować zamierza ta sieć.
- Dino i jego szybki wzrost wciąż fascynują. Tym razem jednak przyjrzeliśmy się tematowi, w którym polski detalista pozostaje w tyle za konkurencją, a mianowicie cyfrowej transformacji. Magda Głowacka zauważa, że Dino ma w tym zakresie do odrobienia pracę domową. Dla sieci nie jest to zła wiadomość, lecz dobra - bo pokazuje, że wciąż jest miejsce do poprawy biznesu.
- Czeski miliarder Daniel Kretinsky wybrał się na zakupy - nie chodzi jednak o wizytę w sklepie, lecz o nabywanie całych sieci handlowych. Biznesmen w swoim portfolio ma już udziały w czołowych firmach handlowych z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Francji. Podsumowujemy, co wchodzi w skład tej układanki.
- Temat numeru jest zielona transformacja, na temat której przygotowaliśmy łącznie aż siedem tekstów, w tym dwa wywiady. W pierwszym artykule Łukasz Rawa opowiada o tym, co motywuje sieci handlowe i ich dostawców do skrętu w stronę zielonego biznesu. Zastanawia się też, czy klienci faktycznie doceniają firmy, które realizują ambitne, zielone cele.
- Michał Siwek z BNP Paribas w udzielonym nam wywiadzie odpowiada na pytania dotyczące inwestycji prośrodowiskowych w firmach. Przedstawiciel banku zdradza też, jakie działania w obszarze zielonych inwestycji podejmują światowi liderzy.
- Sieci handlowe stawiają swoim dostawcom coraz większe wymagania w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych, a także społecznej odpowiedzialności biznesu. Zjawisku temu i jego konsekwencjom przyjrzał się Konrad Kaszuba.
- Każdy chce być "zielony", ale niektórzy chcą tego aż za bardzo. Tak właśnie narodził się greenwashing, z którym walkę podejmują polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisja Europejska. Temat przeanalizowała Magda Głowacka.
- "Koniec z wożeniem powietrza" - to tytuł wywiadu przeprowadzonego przez Michała Kokoszkiewicza z Mateuszem Hilgnerem, senior operations managerem w Amazon Polska. Z przedstawicielem e-commerce'owego giganta rozmawialiśmy o działaniach Amazona z zakresu ESG, również tych dopiero planowanych.
- Skoro w tym numerze "WH" skupiamy się na zielonej transformacji, to nie mogło zabraknąć artykułu o systemie kaucyjnym. Ustawa jest już uchwalona przez Sejm, a wkrótce rozpatrzy ją Senat. Kto zyska, a kto straci na nowym prawie? Czy mali detaliści znajdą się pod ścianą? Przeczytajcie nasz tekst, by poznać odpowiedzi.
- Czy mamy w Polsce greedflację? Czy branża handlowa powinna obawiać się nowych podatków, z których politycy sfinansują (przynajmniej częściowo) obietnice wyborcze? Na te i inne nasze pytania odpowiedział prof. dr hab. Konrad Raczkowski, ekonomista, były wiceminister finansów.
- Mix Markt to nowa sieć handlowa na polskim rynku. Czym wyróżnia się ten trudny do jednoznacznego zdefiniowania koncept i czy operator jest w stanie odnieść sukces? Tematowi przyjrzał się Łukasz Rawa.
- Gdy w jednym zdaniu widzicie słowa "Ukraińcy" i "wojna", zapewne macie smutne skojarzenia. Tym razem to błąd. Magdalena Stosio-Róg przyjrzała się założonemu przez dwóch Ukraińców start-upowi Wojna Warzyw, który działa w branży e-grocery i chce łączyć wygodne zakupy z misją niemarnowania żywności.
- Konsolidacja w branży handlu detalicznego i hurtowego w Polsce postępuje od wielu lat, a końca tego zjawiska nie widać. Konrad Kaszuba podpowiada, co powinny zrobić małe firmy handlowe, by przetrwać i rozwijać swoje biznesy.
- Z Mikołajem Makłowiczem porozmawialiśmy o planach spółki Makłowicz i Synowie, której produkty zadebiutowały niedawno na sklepowych półkach. Z lektury wywiadu dowiecie się również, jakie są perspektywy dla rynku dań gotowych.
- Przyjrzeliśmy się rynkowi automatów vendingowych w Polsce i Europie. Pokusiliśmy się o prognozę, jaką przyszłość ma przed sobą segment rynku, który często bywa (niesłusznie!) pomijany w analizach.
- Oprócz tego podsumowujemy organizowany przez nasze wydawnictwo kongres Retail Trends 2023, który w tym roku zgromadził ok. 650 uczestników, w tym 100 prelegentów i blisko 50 wystawców. Mamy czym się pochwalić, bowiem w jednym miejscu udało nam się zgromadzić śmietankę polskiego handlu.
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Tomasz Stec z Simon-Kucher & Partners podpowiada, jak przeprowadzić zieloną transformację
- Izabela Franke z Future Mind przyjrzała się zachowaniu młodych Polaków i Polek, a konkretniej - temu, w jaki sposób wykorzystują oni smartfony do zakupów
- Grzegorz Rykaczewski z Banku Pekao przeanalizował otoczenie gospodarcze i jego wpływ na sektor FMCG oraz nakreślił scenariusz dla branży na najbliższe kwartały
- Karol Szmaj z Future Mind w kolejnej edycji "Barometru Retail" wskazuje, że branża retail coraz dojrzalej podchodzi do zarządzania innowacjami oraz ma ambitne plany wdrażania kolejnych rozwiązań technologicznych
- Oleje i oliwy - te dwie kategorie produktów przeanalizowała Magdalena Pac-Pomarnacka z GfK Polonia
- Nikodem Pankowiak z CMR przyjrzał się sprzedaży regionalnych serów białych, w tym serów typu feta
- Konsumpcja i sprzedaż wina w czasach wysokiej inflacji - to zagadnienie, które zostało przeanalizowane przez Annę Wagner z NielsenIQ
- Arkadiusz Kawa z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego w artykule z cyklu "Kawa na ladę" podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat re-commerce'u, czyli kwitnącej w internecie sprzedaży używanych produktów
A na deser Konrad Kaszuba w felietonie ubolewa nad faktem, że wielu przedsiębiorców zachowuje się czasem jak małe dzieci.
Zachęcamy do lektury!
Kliknij tutaj, aby zostać prenumeratorem magazynu "Wiadomości Handlowe" oraz uzyskać szereg innych korzyści związanych z prenumeratą WH Plus.
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.