Najnowsze dane Nielsen IQ o liczbie sklepów w Polsce przynoszą dobre informacje dla rynku drogeryjnego. W kanale sklepów kosmetycznych – podobnie jak w całym handlu – jest spadek liczby placówek, ale bardzo niewielki. Od czerwca 2020 do czerwca 2021 ubyło ich niewiele ponad 200. Dla porównania, zamknęło się blisko 1600 małych sklepów spożywczych, choć oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że w sumie na rynku działa ich blisko 28 tys., a drogerii niespełna 8 tys. Więcej informacji o tym, jak wygląda handel w Polsce i które kanały radzą sobie lepiej, a które gorzej, w artykule „Drogerie nie dały się dyskontom” (str. 18).
Bardzo optymistyczne jest to, że przybywa na rynku nowych drogerii, nie tylko pod szyldami najmocniejszych i najbardziej ekspansywnych sieci, które otwierają kolejne placówki zarządzając nimi centralnie, ale także na otwieranie drogerii decydują się prywatni polscy przedsiębiorcy. Na ten krok zdecydowały się dwie panie – jedna ma własną drogerię na Śląsku i prowadzi ją pod szyldem franczyzowej sieci DP Drogerie Polskie, a druga na Mazurach i działa we franczyzowej sieci Drogerie Jasmin. Ich pomysły na biznes opisujemy na str. 20 „Drogeria sposobem na życie w pandemii” i str. 24 „Jak się prowadzi drogerię w Zabrzu?”.
Niepostrzeżenie weszliśmy w drugą połowę roku, a od półtora roku żyjemy w świecie, który zmienił się diametralnie i odczuliśmy to na wszystkich poziomach – życia zawodowego i prywatnego.
Przed nami miesiące, które tradycyjnie były dobrym okresem dla branży kosmetycznej, choćby ze względu na święta i prezenty, na które kosmetyki są bardzo chętnie wybierane. Zapytaliśmy menedżerów zarządzających firmami kosmetycznymi, z jakimi nastrojami wchodzą w drugą połowę roku i co może je zepsuć. Odpowiedzi są jednogłośne – to racjonalny optymizm, uwzględniający, że rosną koszty prowadzenia działalności, że najważniejsza jest płynność finansowa, że konsumenci nie są tak skorzy do wydawania pieniędzy, jak kiedyś i że rynek jest nasycony nowościami. To bardzo ciekawa lektura pod wspólnym tytułem: „Co nas czeka w drugiej połowie 2021 roku? Perspektywy i wyzwania rynku kosmetycznego” (str. 31).
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.