Jak co roku zapytaliśmy o to menedżerów działających w tym sektorze, zarówno przedstawicieli przemysłu, jak i handlu. Będzie inny, prawdopodobnie trudniejszy od poprzedniego ze względu na zewnętrzne czynniki, które wpływają na kondycję przedsiębiorstw z różnych branż, nie tylko kosmetycznej. Wśród najważniejszych nasi rozmówcy wymieniają wzrost inflacji, niestabilność złotego, wzrost kosztów dystrybucji i pracowniczych, dalsze ograniczanie handlu w niedziele, ciągle zmieniające się przepisy oraz brak inwestycji i wsparcia dla biznesu ze strony państwa.
Nie brzmi to dobrze, ale nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Z prognoz przytaczanych przez szefów najważniejszych firm kosmetycznych wynika, że rynek, choć dojrzały i bardzo konkurencyjny, ciągle ma perspektywy rozwoju ze względu na poprawiającą się sytuację materialną Polaków oraz używanie większych ilości kosmetyków. Firma badawcza PMR prognozuje, że w ciągu najbliższych 5 lat wzrośnie on aż o 19 proc. Polskie firmy liczą także na sukcesy w sprzedaży eksportowej – na zagranicznych rynkach od kilku lat radzimy sobie świetnie. Prawdopodobnie jednak na dalszą dobrą koniunkturę mogą liczyć firmy silne, z dużym zapleczem finansowym i z doświadczeniem w eksporcie. Małe, start‑upowe projekty już zderzają się z rzeczywistością. Opóźnienia w rozliczeniu dotacji unijnych, wiążące się z dotacjami obowiązki utrzymania sprzedaży na odpowiednim poziomie i niewiadoma co do dalszego finansowego wsparcia, mogą być dla części z nich zgubne.
Sprostanie oczekiwaniom coraz bardziej wymagających konsumentów i przebicie się ze swoją marką w zalewie produktów to kolejne punkty na liście trudnych wyzwań. Do nich dochodzi stawienie czoła mitom i pomówieniom, które wpływają na wizerunek poszczególnych firm, ale i całej branży. Pomimo bardzo aktywnej współpracy z blogerami i influencerami przy promocji marek i produktów, firmy kosmetyczne nie mogą już dalej udawać, że nie widzą, że sprawy nieco wymknęły się spod kontroli. Dziś każdy może być ekspertem od kosmetyków i wpływać na opinie oraz wybory tysięcy konsumentów. Zdanie gwiazdy Instagrama liczy się bardziej niż doświadczenie doktora chemii czy biotechnologii. Czy to da się zmienić i jakimi metodami – to z pewnością pytanie, które zadają sobie dziś szefowie wielu firm.
Nadrzędnym celem i wyzwaniem wymienianym przez wszystkich naszych rozmówców jest praca na rzecz ochrony środowiska. Ograniczenie plastiku, wprowadzanie opakowań nadających się do recyklingu to obowiązki wynikające z „Europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych i gospodarki o obiegu zamkniętym”. Zgodnie z tym dokumentem za 10 lat wszystkie opakowania wprowadzane na rynek powinny się nadawać do recyklingu. Przy świadomości, że co roku do oceanów trafia 13 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, wydaje się to i tak zbyt odległy termin…
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.