Ochrona środowiska to wyzwanie, które stoi przed nami wszystkimi jako najbardziej agresywnymi użytkownikami zasobów naturalnych Ziemi. Choć troska o przyrodę, której jesteśmy częścią, powinna być czymś oczywistym i niepodlegającym dyskusji – niestety nie jest.
Ponad 70 proc. respondentów biorących udział w badaniu Mobile Institute przeprowadzonym na potrzeby raportu Green Generation 2021 stwierdziło, że nie zna pojęcia „ekologia”. Tylko 95 konsumentów spośród 700, którzy zadeklarowali, że znają to pojęcie, było w stanie opisać, jak je rozumieją. Przede wszystkim jest to dla nich świadomość zagrożeń, życie w zgodzie z naturą i postępowanie zgodnie z prawami natury, ochrona środowiska, świadomość obecnego stanu środowiska i podejmowanie działań zapobiegających katastrofie ekologicznej oraz myślenie długoterminowe o życiu na Ziemi. Jako nowość pojawiły się wskazania na zdrowe życie oraz kupowanie produktów produkowanych z poszanowaniem środowiska.
To, co zaskakuje jeszcze bardziej, to że wciąż prawie połowa Polaków uznaje ekologię za przemijającą modę. Globalne badania wykazały, że chociaż 81 proc. ludzi chce żyć w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju to tylko mniej niż 6 proc. podejmuje codzienne działania w tym kierunku (źródło: Garnier Sustainability Research 2021). Cieszy więc każda najmniejsza informacja o tym, że nasza świadomość w tym zakresie rośnie.
Z całą pewnością jest to widoczne przy podejmowaniu decyzji o zakupie kosmetyków. Trendy związane z naturą są w branży kosmetycznej bardzo silne. Coraz więcej osób wybiera produkty naturalne, analizuje składy, zwraca uwagę na ekocertyfikaty, krytycznie podchodzi do opakowań – naturalny produkt musi być eko na każdym etapie produkcji. W te trendy wpisują się sieci drogeryjne, które wspólnie z producentami podejmują działania edukacyjne, by pokazać konsumentom, że nawet prosta zmiana podstawowych nawyków higienicznych ma wpływ na to, jaki ślad środowiskowy pozostawią używane przez nas produkty.
Trzeba też wspomnieć, że niezależnie od trendów konsumenckich zmiany w podejściu do projektowania, produkcji, dystrybucji produktów zostają narzucone przez Komisję Europejską. Przed branżą kosmetyczną ogrom zmian w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, które mają doprowadzić do wprowadzania na rynek produktów nieszkodliwych dla środowiska oraz dać konsumentom prawdziwy i uczciwy obraz tego, co jest ekologiczne a co tylko takie udaje.
W NUMERZE:
TOP 3 SPRZEDAŻY
Najlepiej sprzedające się produkty pażdziernika 2021
FLESZ
Czym żyje rynek?
HANDEL
Slowglow, czyli naturalne polskie kosmetyki sposobem na własny sklep
RAPORT EKO I NATURA
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.