Za niewiele ponad rok Wydawnictwo Gospodarcze będzie świętować 20-lecie istnienia. Jak dziś pamiętam, gdy razem z Pawłem Kapuścińskim, Kasią Bochner i kilkoma innymi osobami w ciasnej kawalerce na Starym Mieście przygotowywaliśmy pierwsze numery "Wiadomości Handlowych". Zupełnie inaczej się wtedy pracowało, czas płynął jakby wolniej, podobnie powolny był internet. Połączenie oczywiście przez modem – gdy ktoś chciał wejść do sieci musiał… odłączyć telefon, a w zasadzie telefax.
Polska i świat były w 2002 i 2003 roku inne niż dziś. Zakończyliśmy negocjacje akcesyjne z UE. Nasi piloci nie mogli doczekać się na myśliwce F-16. Adam Małysz zdobył w Salt Lake City dwa medale olimpijskie. No i oczywiście nikt nie znał… koronawirusa SARS-CoV-2 i skutków wiążących się z jego pandemią.
A w handlu? Nielsen raportował, że liczba sklepów spożywczych spadła do 112,8 tys. Co piąta znajdująca się w budowie galeria handlowa w Europie powstawało w Polsce. Lubelska hurtownia Eldorado, pod wodzą Artura Kawy, planowała w połowie 2003 roku otworzenie do jego końca 8-10 nowych supermarketów Stokrotka i 50-70 sklepów Groszek. Zawiązywała się Warszawska Grupa Supermarketów, protoplasta Polskiej Grupy Supermarketów. Sieć Delikatesy Centrum z Krosna, której współwłaścicielem był Marek Stodółka, liczyła "aż" 120 sklepów na Podkarpaciu i w Małopolsce. Wszyscy zachwycali się takimi nowinkami, jak poczta pneumatyczna, z której pomocą kasjerki przesyłały utarg z kas, bo przecież niepodzielnie królowała gotówka. Z kolei sieć Dino, której właścicielem były ZM Biernacki z Jarocina, zapowiadała powiększenie stanu posiadania do końca 2003 roku z 26 do 50 placówek handlowych. Właściciel Dino, dziś jeden z najbogatszych Polaków, nie był zainteresowany współpracą z innymi podmiotami, chciał rozwijać biznes samodzielnie – w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku.
W 2020 roku handel w Polsce znajduje się w zupełnie innym miejscu niż wtedy. Abstrahuję od covidowej rzeczywistości, w której przyszło nam żyć – bo koronawirusa pokonamy. Zobaczmy jak długą drogę przeszliśmy przez te dwie dekady, jak niesamowicie urosły, rozwinęły się i sprofesjonalizowały swoje biznesy rodzime firmy producenckie, dystrybucyjne i handlowe. Naprawdę, jest z czego być dumnym!
Wiadomości Handlowe zawsze starały się być jak najbliżej ludzi handlu, podejmowaliśmy interwencje w ważnych dla Was sprawach, działaliśmy na rzecz promowania Waszych biznesów, tworzyliśmy warunki do nawiązywania relacji biznesowych pomiędzy producentami a handlem. To dla Was powstały setki tysięcy artykułów szkoleniowych i analiz, dla Was stworzyliśmy największy na rynku portal branżowy wiadomoscihandlowe.pl – źródło rzetelnych i unikalnych informacji z sektora handlu i dystrybucji FMCG. Od 13 lat organizujemy też prestiżowe konkursy Market Roku i Drogeria Roku, które promują najlepsze sklepy oraz najlepsze sieci handlowe w Polsce.
Szanowni Państwo! Następne wydanie Wiadomości Handlowych będzie szczególne. Chcemy uczcić w wyjątkowy sposób dwusetny numer. Dlatego prosimy Was, drodzy Czytelnicy, o przesyłanie na adres sklepy@wiadomoscihandlowe.pl Waszych zdjęć w Waszych sklepach – pokażcie jak profesjonalne i z pomysłem prowadzicie swoje sklepy! Stwórzmy wspólnie Fotografię Polskiego Handlu AD 2020! Na zdjęcia czekamy do 20 listopada br. Z góry dziękujemy!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.