Galerie handlowe stały się swego rodzaju atrapami handlu, smętnymi przestrzeniami ze snującymi się po nich, nieufnymi ludźmi w maskach. Czy jeszcze kiedyś znów będą miejscem radosnych spotkań, świątyniami handlu, usług, gastronomii i rozrywki? „Tego jeszcze nie było. Pierwsze w Polsce centrum handlowe bankrutuje” – krzyczy tytuł artykułu w jednym z tabloidów. Chodzi o łódzką Galerię Sukcesja (128 tys. mkw.), która została zamknięta po zaledwie pięciu latach od debiutu, a wraz z nią 160 sklepów i punktów usługowych oraz 9 -salowe kino. Tymczasem Sukcesja wcale nie była pierwszym centrum handlowym, które nie dało rady. Szlak przetarły chociażby CH Sosnowiec czy stołeczne CH Modo i Fort Wola. Praprzyczyny biznesowej klęski każdego z wymienionych projektów były różne: CH Sosnowiec – wiek i brak inwestycji modernizacyjnych, Fort Wola – chybiona lokalizacja obok cmentarza i nieużytków, Modo – nietrafiony mix najemców bez sklepu spożywczego jako kotwicy. Z kolei Sukcesja od początku miała kłopoty – niedoróbki budowlane, duża rotacja najemców, potężny kredyt do spłacenia. Gwoździem do trumny okazał się jednak koronawirus i wiele wskazuje na to, że lada moment ruszy upadłościowe domino wywołane właśnie skutkami pandemii. Pojawiają się nawet głosy, że nadchodzi zmierzch ery centrów handlowych.
Zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekraczają 15 mln mkw. W 2019 roku oddano do użytku galerie i centra handlowe o łącznej powierzchni 406 tys. mkw., około 500 tys. mkw. jest obecnie w budowie, z czego aż 85% ma się otworzyć do końca roku… Rynek jest już mocno nasycony i wcale nie dotyczy to jedynie dużych aglomeracji. Lockdown spadł na branżę jak grom z jasnego nieba. Centra handlowe zostały niemal całkowicie wyłączone na półtora miesiąca (od połowy marca do początku maja br.), działały jedynie nieliczne obiekty, np. sklepy spożywcze, pralnie czy apteki. Ruch w świątyniach wielkiego handlu w zasadzie zamarł. Straty spowodowane pandemią są ogromne. Trudno będzie je odrobić.
Liczba osób odwiedzających galerie spadła w lipcu o 30%, w porównaniu z 2019 rokiem. Trudno w takiej sytuacji mówić o stabilizacji. Najemcy zostali postawieni pod ścianą. Zorganizowali się i postawili zarządcom galerii twarde warunki. Części udało się wynegocjować obniżkę czynszu, inni zwinęli interes lub zmienili strategię, stawiając na wolnostojące lokale. A przecież galerie też mają swoje zobowiązania. Przy powrocie 70% czy nawet 80% klientów sprzed lockdownu i takiej samej wartości obrotów, pieniędzy i tak nie wystarczy na marketing, inwestycje i raty kredytów, a banki nie będą przecież chciały odraczać spłaty kapitału w nieskończoność.
Dzisiaj galerie handlowe to smętne przestrzenie ze snującymi się po nich ludźmi w maseczkach. Niemal wszyscy są przestraszeni. Co chwilę słychać komunikaty dotyczące stanu zagrożenia, wzywające do zachowania odstępu, dezynfekcji rąk, noszenia maseczek i jednorazowych rękawiczek. Nikt rozsądny nie powie, że są to – jak kiedyś – miejsca radosnych spotkań, często z rodziną czy znajomymi.
Wygląda na to, że część konsumentów w czasie pandemii zmieniła przyzwyczajenia, boi się zachorować i do centrów handlowych albo nie zagląda wcale, albo zagląda rzadziej. Jeszcze kilka miesięcy temu spora część z nas nie wyobrażała sobie kupowania w internecie np. butów czy odzieży, o żywności nie wspominając. Woleliśmy pójść do stacjonarnego sklepu, żeby sprawdzić towar na żywo, dotknąć go, przymierzyć. Ale w pewnym momencie stało się to niemożliwe. Odpadł wielki atut galerii handlowych, a pojawiło się zagrożenie związane z koronawirusem. Dla części konsumentów wybór stał się oczywisty – internet.
Tymczasem statystyki zakażeń Covid -19 są coraz wyższe (w dniu, w którym piszę ten artykuł, tj. 21 sierpnia, mamy nowy dobowy rekord zachorowań – 903 osoby). Można przypuszczać, że rozluźnione zaledwie trzy miesiące temu obostrzenia dotyczące korzystania ze sklepów, kawiarni czy innych przestrzeni publicznych wrócą z nową siłą. Nie oznacza to jednak, że na wszystkich galeriach można już postawić krzyżyk – część z nich wróci do formy. Inne będą jednak musiały poszukać na siebie nowego pomysłu, a jeszcze inne staną się pustostanami...
| HANDEL | |
| Franczyza. Ostatni moment przed przykręceniem śruby? | 1 | 
| Koronawirus w sklepie. Poznaj odpowiednie procedury | 3 | 
| Auchan likwiduje sklepy i zwalnia | 6 | 
| Kaufland modernizuje kolejne markety | 6 | 
| Biedronka zagarnęła już jedną czwartą polskiego rynku | 7 | 
| W tym roku przybyło ponad trzysta Żabek | 8 | 
| Lidl płaci za polecenie nowego pracownika | 8 | 
| Aldi poprawia komunikację z personelem | 9 | 
| Nowe stroje pracowników Biedronki | 9 | 
| Dino podwoi liczbę sklepów | 9 | 
| PSH Unia kibicuje tradycyjnym sklepom | 10 | 
| Intermarché Power – nowy pomysł na supermarket | 11 | 
| Lewiatan chce zwiększyć sprzedaż produktów marki własnej | 11 | 
| Carrefour Bio nie będzie gwiazdą kilku sezonów | 16 | 
| Hipermarkety muszą się zmienić albo zginą | 16 | 
| Aplikacja Żappka rośnie w siłę | 17 | 
| Sieć Limonka zwiększa sprzedaż mimo pandemii | 18 | 
| Gama ma nowe logo i hasło | 18 | 
| Sklepy Delikatesy Centrum zmienią wygląd | 20 | 
| Narodowy Holding Spożywczy wciąż w powijakach | 22 | 
| Pierwszy w Polsce sklep Mere już działa | 24 | 
| Chorten zyskuje ogólnopolski zasięg | 25 | 
| Czy w handlu ruszy karuzela fuzji i przejęć? | 26 | 
| Zakupy w czasie zarazy | 28 | 
| E-COMMERCE | |
| Żabka będzie mieć mini „paczkomaty” | 28 | 
| Auchan testuje lodówkomaty | 29 | 
| Cyfrowe targowisko zyskuje na pandemii | 30 | 
| SKLEP NA STACJI | |
| Struktura rynku paliwowego w Polsce | 32 | 
| Co Netto zrobi ze stacjami Tesco? | 33 | 
| RAPORT POWRÓT DO SZKOŁY | |
| 1 września uczniowie wracają do szkół. Dla detalistów to sygnał, że w sklepach nie może zabraknąć produktów na szybkie śniadanie, przekąsek oraz napojów w małych opakowaniach | 34 - 57 | 
| KATEGORIE PRODUKTÓW | |
| Marki własne na trudne czasy | 58 | 
| Brandy muszą zatroszczyć się o lojalność konsumentów | 60 | 
| Whisky ma się dobrze | 62 | 
| ŚWIEŻE OWOCE I WARZYWA | |
| Topowe warzywa i owoce | 64 | 
| Auchan skraca łańcuch dostaw | 65 | 
| NOWE PRODUKTY | |
| Powakacyjny wysyp nowości. Sprawdź, czy masz w ofercie te produkty! | 66 - 67 | 
| TECHNOLOGIE I LOGISTYKA | |
| Kasy samoobsługowe. Lidl ściga się z Biedronką | 68 | 
| Biedronka z nowym partnerem logistycznym | 68 | 
| Auchan chce mieć za rok tysiąc kas bez obsługi | 68 | 
| Żabka pracuje nad autonomicznym sklepem jutra | 69 | 
| Wirtualne kasy wciąż bez homologacji | 69 | 
| SZKOLENIE I PRAWO | |
| Alkohol przez internet? Jeszcze nie teraz | 70 | 
| Bez maski lub przyłbicy klient nie | 71 | 

Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.