Szef pewnej firmy produkującej mrożone dania gotowe powiedział mi kiedyś, że on nie handluje mrożonkami tylko sprzedaje czas, jaki można zaoszczędzić w kuchni, kupując jego produkty. Zresztą coraz częściej na opakowaniach wielu artykułów można znaleźć informacje typu „gotowe w 8 minut” czy „5 minut i jesz”. Czas to dziś nowa i pożądana waluta, ale nie w każdym sklepie można nią płacić.
Niemal trzy czwarte Polaków aktywnie poszukuje informacji na temat aktualnych ofert, promocji czy rabatów w sklepach. Ci klienci są siłą, z którą należy się liczyć. Już ponad 60% z nas korzysta z przynajmniej jednego narzędzia związanego z promocjami czy rabatami, a wskaźnik ten systematycznie rośnie. Rozwojowi zjawiska sprzyja ogromna popularność smartfonów i sukces serwisów oferujących dane na temat aktualnych promocji. Nie bez znaczenia są również specjalne aplikacje, które oferują np. kupony lub zniżki na produkty w wielu sklepach lub punktach sprzedaży. Zmieniają się formy docierania do klientów. Handlowe światy online i online coraz bardziej się przenikają, potrafią się przy tym znakomicie uzupełniać
Klasyczne, stacjonarne sklepy stały się jednym z elementów, a nie jak to było jeszcze kilka lat temu, finałem ścieżki zakupowej. Przyjemna muzyka, miłe zapachy, starannie dobrana kolorystyka oraz przemyślany układ sali sprzedaży – to wszystko może w bezpośredni sposób przełożyć się na decyzje zakupowe. Świadomi detaliści robią wiele, żeby poprawiać doświadczenie zakupowe. Poza dyskusją jest rola, jaką odgrywa customer experience, nie można jednak zapominać o tym, że zanim klient poczuje się w sklepie „jak w domu”, musi się z tego domu ruszyć.
To szczególnie trudne wyzwanie dla właścicieli sklepów wielkopowierzchniowych, którym nie wróżę (zresztą nie tylko ja) świetlanej przyszłości. Muszą walczyć z przypiętą im łatką molochów, w których zakupy są długie i nużące. Tym bardziej, że nie ma w Polsce gospodarstwa domowego, którego przedstawiciele nie robili w ub.r przynajmniej raz zakupów w tradycyjnym sklepie spożywczym. Nie można tego samego powiedzieć o hipermarketach – 14% konsumentów w ogóle tam nie zagląda. W sklepach po sąsiedzku jesteśmy przeciętnie 240 razy w ciągu roku, podczas gdy w „hiperach” jedynie 34 razy.
Wśród najważniejszych czynników branych pod uwagę przez klientów podczas zakupów spożywczych są szybkość i wygoda kupowania. Synonimem takiej wygody stały się ostatnio sklepy Żabka. Statystyczny klient ma do najbliższej placówki z sympatycznym płazem w logo mniej niż 300 metrów i jednorazowo spędza na zakupach zaledwie 106 sekund, zmieniających się zwyczajów zakupowych klientów. Złota era hipermarketów sprzed kilkunastu lat też mogła zaistnieć nie tylko dlatego, że Polacy marzyli o wielkich zakupach raz na tydzień, ale również dlatego, że nie mieli innego wyjścia – brakowało dyskontów i sklepów convenience, a osiedlowe „spożywczaki” miały ubogą ofertę.
Retail jaki znamy, za kilka lat będzie gruntownie zdigitalizowany i nowe technologie będą towarzyszyć konsumentowi na każdym etapie procesu zakupowego. Już zmieniają się formy docierania do klientów. Popularny stał się marketing cyfrowy, rozwija się spersonalizowana reklama w internecie, a wydatki na ten segment reklamowy rosną. Właściciele sklepów powinni zdać sobie sprawę z faktu, że handel przestaje być wyłącznie sprzedażą, ale staje się formą rozrywki. Zakupy powinny być zabawą. W efekcie obserwujemy zjawisko określane jako retailtainment (połączenie handlu, rozrywki, muzyki i formy spędzenia wolnego czasu), którego elementem są większe zakupy oparte na impulsach, a nie na zaplanowanej liście produktów. Sprytny klient, który szuka okazji i stawia sobie za cel zrobienie jak najszybszych, ale i satysfakcjonujących go zakupów w przyjemnej atmosferze – spełnienie takich potrzeb to trudne zadanie. Czas pokaże kto sobie z nim poradzi, a kto wypadnie z handlowego rollercoastera.
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.