Czy czasy kiedy detaliczni giganci mogli do woli wykorzystywać swoją pozycję w negocjacjach z dostawcami odejdą w zapomnienie? Jak układ sił na drogeryjnym rynku zmieni pojawienie się na nim kolejnego dużego gracza? Co sklepy mogą zrobić z żywnością, której termin przydatności do spożycia dobiega końca? Kiedy stosując monitoring w placówkach handlowych łamiemy prawo? Jak zachować się, gdy do sklepu wtargnie złodziej? Czy pracownik ochrony może wylegitymować klienta i przeszukać jego torbę? – to niewielka część pytań, na które odpowiedzi znajdziecie w najnowszym wydaniu „Wiadomości Handlowych”. W numerze zamieszczamy też obszerny raport poświęcony produktom nabiałowym, bez których żaden sklep nie może funkcjonować. Podpowiadamy jak zarządzać stoiskiem z serami. Przyglądamy się cenom warzyw i owoców. Wyjaśniamy też czym jest tzw. dark store i dlaczego handel się zieleni inwestując w odnawialne źródła energii. W dołączonym do tego wydania poradniku z cyklu Akademia WH, odsłaniamy wszystkie sekrety franczyzy i zamieszczamy przegląd wiodących sieci działających w tej formule.
Gigantyczna kara dla właściciela Biedronki to dopiero początek. Urząd antymonopolowy uważnie przygląda się relacjom między sieciami handlowymi a ich dostawcami i sygnalizuje, że albo detaliści zaniechają podejrzanych praktyk, albo muszą się liczyć z konsekwencjami.
Duńska sieć Netto otworzyła w Szczecinie przy ul. Śląskiej testowy sklep w małym formacie. Placówka ma około 400 mkw. i stawia na „wygodny” asortyment oraz na produkty świeże. W ramach testów powstanie kilka tego typu sklepów. Czyżby dyskonty rzucały wyzwanie Żabce…
Jeden z największych europejskich graczy na rynku drogeryjnym, niemiecka sieć DM, zadebiutuje na polskim rynku. Czy ma szansę przełamać hegemonię niemieckiego konkurenta, sieci Rossmann?
W 2030 roku w całej Wspólnocie jedna czwarta pól ma być przeznaczona pod uprawy ekologiczne. Efekt? Konsumenci i przetwórcy żywności muszą przygotować się na drożyznę, a handel na duże problemy, np. natury logistycznej.
W odbiorze żywności ze sklepów wyspecjalizowały się dwie organizacje pożytku publicznego: Federacja Polskich Banków Żywności i Caritas Polska. Łącznie w 2020 roku trafiło do nich ponad 20 tys. ton produktów z około 3,3 tys. sklepów. Sieci mają też jednak inne pomysły na to, żeby unikać marnowania żywności.
Wpływy do budżetu państwa z tytułu pobieranej przez sklepy i hurtownie od klientów tzw. opłaty recyklingowej – wliczanej w cenę nabywanych przez klientów toreb foliowych – wyniosły w ub.r. około 176,5 mln zł. To dwa razy więcej niż w 2019 roku, ale aż pięciokrotnie mniej niż szacował rząd.
stosowanie monitoringu wizyjnego w obiektach handlowych jest szeroko rozpowszechnione i co do zasady dopuszczalne przepisami. Ważne jest jednak, aby taki monitoring stosować w sposób właściwy, gdyż możliwe jest w tym zakresie naruszenie norm prawnych.
Rozmowa z Pawłem Bilko, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Pracowników Ochrony o tym, co mieści się w kompetencjach ochroniarza, ile się mu obecnie płaci i jacy ludzie trafiają do tego zawodu.
Czy sklepy spożywcze, do których nie mogą wchodzić klienci, mogą zarabiać? Tak, jeśli są tzw. czarnymi sklepami, czyli w praktyce magazynami realizującymi zamówienia złożone przez internet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do lektury. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas informacje będą przydatne w Waszej codziennej pracy. Zachęcamy – piszcie do nas, informujcie, co dzieje się w Waszych firmach, sklepach, jak radzicie sobie z obecną sytuacją. Wszystkie kontakty do nas znajdziecie na portalu wiadomoscihandlowe.pl w zakładce redakcja. Możecie także kontaktować się z nami przez fanpage na FB, za pomocą konta na LinkedIn oraz poprzez Twittera.
Jeśli chcecie, Drodzy Czytelnicy, na stałe otrzymywać informacje o nowościach produktowych, trendach, zmianach, istotnych dla branży wydarzeniach – zapiszcie się do newslettera. Bądźcie zdrowi!
REDAKCJA „Wiadomości Handlowych”
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.