Co może zrobić właściciel niewielkiego sklepu, żeby w trudnych dla handlu czasach bez wielkich inwestycji zwiększyć zyskowność? Powinien wziąć pod lupę poziom strat, wydajność personelu, efektywność sprzedaży czy wysokość czynszu.
Udział strat w obrotach sklepu może się wahać od 0,1 do nawet ponad 5%. Średni poziom to około 1%. Straty mogą mieć charakter naturalny (ubytek wagi w przypadku mięsa, warzyw i owoców, kończące się terminy przydatności do spożycia, zniszczenia itp.) lub być spowodowane kradzieżami. Mam tu na myśli nieuczciwych klientów (chowanie produktów, podmiana opakowań, „podjadanie”), nieuczciwych pracowników (brak skanowania lub wybiórcze skanowanie produktów w kasie, kradzież gotówki, fikcyjne anulowanie paragonów, fikcyjne wypłaty z kasy) oraz nieuczciwych dostawców (towary o krótkich terminach przydatności do spożycia, braki w dostawie, błędy w fakturach, braki w opakowaniach zwrotnych). Aby zmniejszyć straty, warto zrobić dokładną analizę źródeł ich powstawania i wprowadzić stosowne procedury.
Miesięczny obrót w przeliczeniu na jednego pracownika w wysokości 25 000 zł to absolutne minimum
Czy pracownicy sklepu ciężko pracują? Oczywiście. A przy tym jeszcze muszą tolerować niegrzeczne zachowania niektórych klientów. Tylko dlaczego niektórzy pracują dwa, a nawet trzy razy szybciej od innych? I jakie to ma skutki dla sklepu? Wysoka wydajność pracy stanowi klucz do niższych kosztów i wyższych płac, które każdy chętnie by przyjął. Obroty przypadające na jednego pracownika mogą się wahać od 15 000 zł (w skali miesiąca), do nawet 50 000 zł. Rozbieżności ogromne. Niski wskaźnik wydajności pracy może wynikać z wielu powodów. Najważniejsze, którym warto się przyjrzeć, to: zła organizacja pracy, zbyt szeroki asortyment, zbyt wielu dostawców czy zbyt duża częstotliwość dostaw.
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.