Czołowa dziesiątka spożywczych sieci franczyzowych w naszym kraju zrzesza łącznie już ponad 31 000 sklepów. To prawie jedna trzecia wszystkich sklepów spożywczych na rynku. Wszyscy najwięksi franczyzodawcy odnotowali w 2018 roku przyrost liczby placówek netto.
Z raportu agencji badawczej GfK Polonia pt. „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce” wynika, że w 2018 roku najszybciej rozwijała się Żabka (+460 sklepów). O ponad 200 placówek powiększyły się sieci Chorten (+242 punktów), Livio (+237) oraz Rabat Detal (+219).
Cały handel wielkopowierzchniowy odnotował ponad trzyprocentowy wzrost liczby sklepów, szczególnie za sprawą supermarketów. Trwa konsolidacja rynku. W ciągu minionych dwunastu miesięcy najbardziej znaczącym wydarzeniem było przejęcie Emperii wraz z siecią supermarketów Stokrotka przez litewską Maximę, która zapowiada dalszy intensywny rozwój tej sieci. Z kolei Grupa Eurocash sfinalizowała przejęcie sieci supermarketów Mila, której placówki docelowo mają zasilić Delikatesy Centrum.
Jeśli chodzi o sklepy chemiczno-kosmetyczne i wielobranżowe (liczone łącznie z drogeriami i perfumeriami), odnotowano spadek ich liczby rok do roku o ponad 3%. O około 4% skurczyła się także liczba aptek. Z kolei dynamicznie rośnie liczba sklepów na stacjach paliw. Tego typu placówek przybyło w minionym roku prawie 15%.
Regulacje związane z ograniczeniem handlu w niedziele w naturalny sposób wpłynęły na zmianę zwyczajów zakupowych Polaków, którzy robią większe zakupy na zapas w piątki i soboty – korzystają na tym głównie dyskonty. Cały czas słabo radzą sobie hipermarkety. Sklepy o bardzo dużych powierzchniach nie są już budowane, a istniejące obiekty są przebudowywane i ograniczana jest ich powierzchnia sprzedaży. Dodatkowo wiele hipermarketów zostało zamkniętych w związku ze słabą rentownością, a co za tym idzie z koniecznością restrukturyzacji całej sieci (patrz Tesco). Nadal warunki na rynku dyktują głównie dyskonty, jednak rośnie pozycja nowoczesnych sieci franczyzowych, convenience i proximity, które walczą o klientów nie tylko lokalizacją „tuż za rogiem”, ale coraz bogatszym asortymentem, w tym produktów premium, dań gotowych, artykułów eko i bio oraz ofertą usług dodatkowych.
Tempo zmian zachodzących na polskim rynku jest zadziwiające. Tyle wydarzyło się w ciągu minionych dziesięciu miesięcy, że postanowiliśmy wydawać nasz „Przewodnik po handlu w Polsce” nie co dwa lata – jak dotychczas – lecz co roku. Najnowsza edycja, nad przygotowaniem której intensywnie pracujemy, pojawi się na rynku w pierwszych dniach stycznia. Znajdziecie w niej, drodzy Czytelnicy, solidną porcję informacji o blisko 350 sieciach handlowych prowadzących placówki w 16 formatach detalicznych, niemal 130 e-sklepach spożywczych i kosmetycznych, blisko 300 spółdzielniach, 40 sieciach stacji paliw, przy których funkcjonują sklepy, a także spis największych sieci aptek, ponad 25 sieci drogeryjnych, blisko 800 hurtowni ogólnospożywczych oraz ponad 50 dystrybutorów i hurtowni kosmetycznych. Wszystko to okraszone wnikliwymi analizami, komentarzami ekspertów i prognozami. Przewodnik to obowiązkowa pozycja w biblioteczce wszystkich menadżerów związanych z handlem spożywczym i kosmetyczno-chemicznym oraz dyrektorów handlowych czy pracowników działów marketingu firm producenckich i dystrybucyjnych. Już dziś życzę owocnej lektury!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.