HANDEL W CZASIE PANDEMII |
|
Po epidemii złodzieje wyruszą na łowy | 1 |
Od kasjera do bohatera [FELIETON] | 6 |
Do sklepu z duszą na ramieniu | 6 |
Koronawirus zmienia podejście do zdrowej żywności | 8 |
Zestresowany jak kasjer | 10 |
HANDEL |
|
Lidl największym eksporterem żywności z Polski | 12 |
Nowe rozwiązania w sklepach Chorten | 14 |
Żabki to bezpieczne, przydomowe lodówki na czas kryzysu [WYWIAD] |
16 |
Z koronawirusa polskim produktom pozostanie… korona | 18 |
Duży Ben – alkoholowy convenience | 18 |
Szef Auchan: handel szybko wróci na dawny poziom [WYWIAD] | 20 |
Biedronka sprzedaje w niedziele | 20 |
Kruszewski: odchodzę z Lewiatana spełniony [WYWIAD] | 24 |
E-COMMERCE |
|
Rusza ogólnopolski e-sklep Społem | 25 |
Szef Frisco.pl: sklepy internetowe stawiają na bezpieczeństwo [WYWIAD] |
26 |
Szopi.pl podwaja liczbę obsługiwanych miast | 27 |
Żywność ucieka przed koronawirusem do sieci | 28 |
RAPORT: FRANCZYZA |
|
Sklepy małoformatowe też mają swoją tarczę. To franczyza | 29 |
Własny sklep w zasięgu ręki | 30 |
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego | 31 |
CZAS NA GRILLA: |
|
Tegoroczny sezon grillowy będzie inny, ale wcale nie musi być gorszy | 34 - 43 |
RAPORT NABIAŁ: |
|
Wartość polskiego rynku produktów nabiałowych przekracza już 20 mld zł |
44 - 51 |
KATEGORIE PRODUKTÓW |
|
Abc sprzedaży lodów | 52 |
Czy w sklepach zabraknie whisky? | 53 |
NOWE PRODUKTY |
|
Potencjalne hity sprzedażowe. Sprawdź, czy masz je na półce | 54 - 55 |
ŚWIEŻE OWOCE I WARZYWA |
|
Strategia Biedronki w kategorii owoców i warzyw [TYLKO U NAS] | 56 |
TECHNOLOGIE I LOGISTYKA |
|
Żabka kończy przebudowę systemu logistycznego | 58 |
Biometria w sklepie: mózg prawdę ci powie [REPORTAŻ] | 60 |
SZKOLENIE I PRAWO |
|
Komu służą ceny regulowane odgórnie? | 62 |
Konsumentom nie leży zakaz handlu w niedziele [BADANIE] | 63 |
UOKiK kontroluje największe sieci i producentów | 63 |
Obok lekarzy, pielęgniarek czy kurierów, bohaterami pandemii nazywani są często również kasjerzy. I słusznie. W okresie największego zagrożenia nie mogli oni, jak wielu reprezentantów tzw. klasy średniej, przejść na pracę zdalną. Mogli jednak, przytłoczeni stresem i przepracowani, masowo pójść na L4, lub pozostać w domu z dziećmi (wszak 65% z 1,3 mln osób zatrudnionych w handlu to kobiety) i skorzystać z zasiłku wychowawczego. Wyobraźmy sobie, co by się stało, gdyby nagle do pracy nie przyszło 100 tys. pracownic Biedronek, Lidli, Lewiatanów czy sklepów ABC? Chaos dopadłby nas w mgnieniu oka.
„New York Times” przedstawił niedawno ciekawe badania określające stopień podatności poszczególnych zawodów na zakażenie się koronawirusem w czasie pracy. Na jednym biegunie znaleźli się przedstawiciele profesji, w których fizyczna bliskość z innymi ludźmi jest na porządku dziennym – a więc personel medyczny, ale również kurierzy i sprzedawcy. Po przeciwnej stronie wykresu znaleźli się… drwale i artyści.
Dlaczego o tym piszę? Bo wiele z zawodów o wysokim ryzyku zarażenia się potencjalnie śmiertelną chorobą, to również zawody, w których zarobki są słabe lub bardzo słabe. Z danych portalu pracuj.pl wynika, że przeciętne wynagrodzenie kasjera-sprzedawcy wynosi w Polsce 2344 zł netto, a w handlu pracuje niemal jedna trzecia spośród około 1,5 mln osób pobierających płacę minimalną. Owszem, w szczycie pademii sprzedawcy zatrudnieni w tej czy innej sieci mogli liczyć na kilkusetzłotowe premie za „wyjątkowe zaangażowanie w codzienną pracę”, ale nie zmienia to płacowych realiów.
Chodzi mi o oddanie szeregowym pracownikom handlu należnego im szacunku, zwłaszcza teraz, w tak absurdalnej, nietypowej i przytłaczającej dla wielu sytuacji. Chodzi również o ich ekonomiczne docenienie. Mówiąc wprost – pandemia pokazuje jak nędznie ci, bez których przecież współczesny system społeczno-gospodarczy nie przetrwałby nawet tygodnia, zarabiają w zestawieniu z wagą wykonywanej przez nich pracy.
I na koniec jeszcze jedno – obawa o to, żeby z kasjerami nie stało się podobnie, jak z lekarzami czy pielęgniarkami. Gdy pracowali ponad siły w szpitalach, byli „herosami w przyłbicach”, organizowano dla nich specjalne akcje (dowożono posiłki, zbiorowo oklaskiwano). Teraz na część z nich wylewa się fala hejtu. Niestety, w erze wszechobecnych social mediów słowa potrafią ranić niczym nóż i bardzo niebezpiecznie skróciła się droga od bohatera do frajera w internetowym wpisie hejtera…
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.