Jak długo dyskonty będą w stanie rozpychać się na polskim rynku spożywczym? Co przyniesie branży handlowej rok 2025? Co klienci sądzą o wojnie cenowej Lidla i Biedronki? Z czego wynika rosnąca popularność wysp handlowych? To tylko niektóre z licznych tematów, jakie poruszamy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" (nr 6/2024). W magazynie znajdziecie także obszerny, okładkowy wywiad z Adamem Manikowskim, dyrektorem zarządzającym Żabki.
O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W okładkowym wywiadzie Adam Manikowski, wiceprezes i dyrektor zarządzający spółki Żabka Polska opowiada Łukaszowi Stępniakowi i Pawłowi Jachowskiemu o tym, jak doświadczenia z Biedronki, Tesco i Walmartu pomogły w budowie Żabki. Z lektury wywiadu dowiecie się, na jakich projektach Żabka zamierza się skupić w bliskiej przyszłości oraz które formaty sklepów - w ocenie Adama Manikowskiego - będą sobie radzić najlepiej w kolejnych latach na polskim rynku handlowym
- W ramach sondy noworocznej publikujemy komentarze kilkudziesięciu czołowych menedżerów z najważniejszych firm z sektora handlu i FMCG (oraz jego otoczenia), a także opinie analityków. Co przyniesie 2025 r.? Dowiedzcie się, co na ten temat sądzą (kolejność alfabetyczna): Michał Bieńkowski (BNP Paribas), Janusz Ciepliński (Mago), Sławomir Czarnecki (Grupa Muszkieterów), Przemysław Gostkiewicz (Sokołów), Maciej Herman (Lotte Wedel), Ryszard Jaśkowski (KZRSS Społem), Arkadiusz Kawa (Last Mile Experts), Michał Koleśnikow (PKO BP), Wojciech Krok (Żabka Future), Jean-Philippe Magre (E.Leclerc), Szymon Mordasiewicz (YouGov), Mieszko Musiał (Carlsberg), Brian Olesen (Netto), Marian Owerko (Foodwell), Paweł Piątek (Danone), Robert Rękas (PSH Lewiatan), Robert Sas (Mondelez International), Alexandre Saussard (Auchan), Anna Senderowicz (PKO BP), Agnieszka Skonieczna (PMR Market Experts), Dariusz Stolarczyk (Eurocash), Krzysztof Szponder (Kaufland), Jarosław Tabienko (Delko), Igor Tikhonov (Kompania Piwowarska), Maciej Tomaszewski (Hochland), Krzysztof Tokarz (GK Specjał), Adam Wieremiejczyk (Allianz Trade), Włodzimierz Wlaźlak (Lidl Polska), Maciej Włodarczyk (Iglotex), Barbara Woźniak (Fermy Woźniak), Tomasz Woźniak (Future Mind), Robert Wawro (Maspex), Konrad Wacławik (NielsenIQ), Arunas Zimnickas (Stokrotka), Agnieszka Zychora (Allegro)
- Jak będzie wyglądał handel detaliczny w 2035 roku? Sebastian Rennack w swojej analizie ostrzega, że zmiany demograficzne w połączeniu z innowacjami technologicznymi fundamentalnie przedefiniują handel spożywczy. Obecne formaty sklepów staną się przestarzałe, a szczególnie dyskonty będą musiały wynaleźć swoje modele biznesowe na nowo
- Co polscy klienci sądzą o "wojnie cenowej" Lidla z Biedronką? Marzena Szulc omawia wyniki badania na ten temat, przeprowadzonego specjalnie dla "Wiadomości Handlowych" przez UCE Research
- Niekończąca się opowieść o wprowadzaniu systemu kaucyjnego w Polsce wciąż trwa. Michał Kokoszkiewicz zebrał garść najnowszych informacji na ten temat i zastanawia się, czy uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy faktycznie będzie ostatnią nowelizacją... przynajmniej przed startem systemu (nie wcześniej niż 1 października 2025 r.)
- Prezentujemy także najnowszą edycję Barometru Retail. Anders Hedfalk z Grupy Solita przygląda się strategiom, jakie firmy retailowe zamierzają stosować w 2025 r. w celu obniżenia kosztów operacyjnych. Wskazuje też, w których obszarach procesów biznesowych potencjał do optymalizacji wciąż jest największy
- Nie liczy się rozmiar! Michał Kokoszkiewicz analizuje, skąd bierze się wzrost popularności wysp handlowych i w czym tkwi siła tego najmniejszego z możliwych formatów
- W dziale "Case study" tym razem przyglądamy się lubelskiej Spiżarni. Michał Skorupka opisał losy dystrybutora polskiej żywności, który w imponującym tempie rozwija się na światowych rynkach
- Prezentujemy sylwetkę kolejnego Franczyzowego Superbohatera, czyli laureata konkursu Wydawnictwa Gospodarczego dla najlepszych franczyzobiorców w Polsce. Adam Komorniczak w niedużym sklepie działającym pod szyldem Delikatesów Centrum w Gostyniu śmiało inwestuje w nowe technologie i marketing oraz wprowadza do sprzedaży lokalne produkty, które można kupić wyłącznie u niego
- Koszty pracy w handlu rosną zbyt szybko - ostrzega branża. Czy handel udźwignie kolejne podwyżki wynagrodzeń pracowników? Zastanawiamy się, jak rosnąca płaca minimalna, ale także zwiększające się koszty samozatrudnienia wpłyną na rentowność sklepów
- W Polsce działa ok. 50 kooperatyw spożywczych. Dlaczego tak mało i czy może się to zmienić? Tej formie działalności przyjrzała się Magdalena Stosio-Róg, która porozmawiała z członkami kooperatyw
- Czy wiedzieliście, że q-commerce'owy Lisek zdobył już alpejskie szczyty? Jakub Sadowski porozmawiał ze współzałożycielem e-sklepu Michałem Krowińskim, którego hobby jest właśnie wspinaczka wysokogórska. - Flagę z logo zawsze mam w plecaku i zdjęcie z nią na szczycie jest obowiązkowym punktem programu - podkreśla Michał Krowiński
- Napoje kawowe nie tracą impetu - przekonuje w rozmowie z Marzeną Szulc Roman Jawczak, regional commercial manager Starbucks RTD w Arla Foods
- Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Ile będą kosztować Polaków w tym roku? Temu tematowi przyjrzał się Jakub Sadowski
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Debiutujemy z nową rubryką "Menedżer bardzo kulturalny", w ramach której czołowi menedżerowie ze świata handlu FMCG przedstawiać będą swoje książkowo-filmowe rekomendacje. W tym numerze swoje typy zaprezentował Jan Słowik, członek zarządu ds. sprzedaży w Lidl Polska
- Aleksandras Bacevicius z Euromonitor International analizuje rynek produktów mlecznych i ich zamienników w Polsce
- Łukasz Macheta z CMR sprawdził, gdzie Polacy kupują przyprawy i dodatki kulinarne - czyli produkty z kategorii szczególnie ważnych w końcówce roku
- Anna Wagner z NielsenIQ zaobserwowała, że alkohol wraca do koszyków klientów - a jako dowód na tę tezę przedstawiła garść najnowszych danych rynkowych
- Podsumowujemy Forum Branży Kosmetycznej 2024, które zgromadziło ponad 500 gości związanych z sektorem beauty
- A na deser - tradycyjnie - dwa felietony. Paweł Jachowski śpiewa "Wśród nocnej ciszy", a Konrad Kaszuba odstawia bożonarodzeniową SHOPkę
Zachęcamy do lektury!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.